Curso sobre mecanismos de financiación y gestión para la rehabilitación residencial.
Edificació i rehabilitació |
Edificació i rehabilitació
Formació
Jornades

(AJORNADA) Sessió informativa | Mecanismes de finançament i gestió per la rehabilitació residencial

Adreça: Escola Sert - C/Arcs 1-3
Localització: Escola Sert
Data d'inici: 23 Mar 2020
Horari: Dilluns de 17:00 a 19:00

Introducció

Sessió informativa a càrrec dels directors del curs Joan Manel González i Ricardo Alarcón per donar a conèixer el curs programat a l’Escola Sert per aquesta primavera: MECANISMES DE FINANÇAMENT I GESTIÓ PER LA REHABILITACIÓ RESIDENCIAL

El present de l’activitat de rehabilitació del parc edificat existent (rehabilitació residencial), dista de ser, a dia d’avui, el panorama desitjat i necessari, en termes d’escala d’intervencions i ritme previst, per les recents polítiques de renovació urbanes proposades. Més aviat, el dia a dia de l’activitat es veu alentit, si no paralitzat, per les dificultats de gestió i finançament dels projectes i obres amb Comunitats de Propietaris.

En aquest context, els tècnics (arquitectes), ens trobem sovint en una posició en la qual ja no se’ns requereix únicament per la nostra expertesa tècnica o constructiva, sinó que la realitat demanda la nostra intervenció en altres aspectes com les alternatives de finançament o subvenció; el marc legal i jurídic de les Comunitats de Propietaris; o les eines de mediació i comunicació social, entre d’altres.

El curs que es presenta assumeix aquesta realitat i proposa la major professionalització dels arquitectes en aquest àmbit a partir d’aprofundir en el contingut esmentat. L’anàlisi real i crítica d’experiències realitzades (d’iniciativa pública, mixta o privada), posant sobre la taula encerts i dificultats, serà l’eix vertebrador de les sessions on contrastar de forma constructiva allò que funciona amb allò que no presenta dificultats.

Objectiu

• Donar a conèixer experiències d’èxit realitzades, tant d’iniciativa pública com mixta o  privada; posant sobre la taula les fortaleses i dificultats trobades; i enfocant-se en els mecanismes de gestió i finançament emprats
  • Explicar, en aquesta sessió informativa, el contingut del curs i la seva projecció professional
  • Aclarir qualsevol dubte o aclariment tant respecte a contingut com respecte al funcionament del postgrau

Destinataris

Arquitectes que treballin preferentment en el sector de la rehabilitació residencial, i que es trobin amb un exercici professional marcat per una complexitat aliena als aspectes purament tècnics. Professionals que un cop realitzada una ITE ens trobem amb dificultats per tirar endavant Plans i Projectes de Rehabilitació a escala, finançament i temporització adequats.

1. Context i situació actual de la rehabilitació residencial (20 min)

Quins son els entrebancs que impedeixen actualment una actuació rehabilitadora de major escala i magnitud?

2. Continguts del curs (20 min)

Explicació del contingut del curs i contingut de les ponències.

3. Casos d'estudi a treballar durant el curs

• L’Àrea de Conservació i Rehabilitació (ACR) del carrer Pirineus de Santa Coloma de Gramenet, com a exemple d’estratègia de rehabilitació d’iniciativa pública.
  • L'actuació de l’Oficina Tècnica de Rehabilitació (OTR) del Pla de Barris de Les Planes, Sant Joan Despí, com a exemple d’estratègia de rehabilitació d’iniciativa mixta.