Curso en smart territorios Escola Sert COAC
Territori i urbanisme |
Jornades

Sessió informativa | Curs cap al disseny de carrers més habitables

Adreça: Streaming
Demarcació: Barcelona
Data d'inici: 15 Jul 2020
Horari: 17:00 a 18:00 h

Amb la presència de Carlos Moreno, director científic de la Càtedra de Territori de la Universitat de la Sorbona. artífex del projecte "la Ciutat dels 15 minuts" per a l'Ajuntament de París.

Un dels àmbits de la ciutat que desperta actualment més interès en termes urbanístics és el del carrer, l'espai públic urbà per excel·lència. L'espai-carrer, així denominat per atorgar-li una àmplia connotació com a conformador de xarxa de llocs de socialització i de centralitat de la ciutat, a més de ser canal de fluxos de persones, béns i informació, és un tema de discussió de gran calat, amb àmplies implicacions no només sobre la mobilitat sinó també sobre el model urbà. El model «cotxecentrista» que porta un segle consolidant ens ha portat a condicionar tan dràsticament la forma d'entendre i concebre la vida urbana, que durant molt de temps la configuració dels espais públics s'ha dissenyat pensant que eren només superfícies de circulació de l'cotxe privat .

Cap al disseny de carrers més habitables hauria de ser un objectiu prioritari per a una ciutat contemporània, centrada en valors com la urbanitat, la centralitat, la proximitat i la presència de l'verd com a xarxa. Una ciutat on l'espai col·lectiu per antonomàsia, l'espai-carrer, es converteix en un lloc que té cura dels ciutadans a través d'una qualitat difusa, que afavoreix la caminabiidad, el gaudi de la vida de barri i que agilitza els desplaçaments. Es tracta d'aproximar-se a un model de "Care City": si tenim cura i fem més habitables els seus espais col·lectius, tindrem una ciutat que, al seu torn, tindrà cura als ciutadans,

A través d'aquest curs curs podrem entendre i posar en pràctica nous enfocaments, mètodes i eines per a l'elaboració de plans, programes i projectes per a l'espai públic i el carrer. Alhora podrem comprendre de manera crítica i operativa, com afrontar els nous paradigmes urbans lligats a la sostenibilitat aproximant a les anàlisis topològics, a l'ús i visualització de les dades, a les cartografies interactives, als models tècnic-participats ia un urbanisme més estratègic, àgil, informat i participat. Actualitzar enfocaments, mètodes i instruments ens pot ajudar a ser més estratègics, a "fer més amb menys" per aconseguir carrers i espais públics més articulats, humans i habitables.

Introducció

• Alberto López, director Escola Sert (5 minuts)