Curso instalaciones y arquitectura

Curs | Instal·lacions i arquitectura. Criteris d’implantació i càlculs senzills (I). Instal·lacions de subministrament i evacuació - 2a edició

Nocions bàsiques d’instal·lacions per tal de conèixer quines, com i quan les hem de preveure en els projectes d’arquitectura, com integrar-les des dels primers esbossos i com dissenyar-les per garantir-ne un correcte funcionament i manteniment.

Lloc: Escola Sert | Carrer Arcs, 1-3. 08002. Barcelona
Modalitat: Presencial i en línia
Direcció: Ingrid Cardelús Juan
Idioma: Català i Castellà
Horaris: Dimecres de 09:30 a 13:30 h

Les instal·lacions, siguin més convencionals o més innovadores, requereixen d’espais i passos dins i fora l’edifici, així com connexions i/o relacions entre l’edifici i el seu entorn immediat, que s’han d’integrar en el projecte d’arquitectura des de bon començament.

Sovint, els arquitectes se senten perduts entre el cada vegada major nombre d’instal·lacions que intervenen en un edifici. En aquest curs volem donar les nocions bàsiques, però suficients, per a que l’arquitecte sigui capaç de saber quines instal·lacions ha de tenir en compte en cada cas, com integrar-les en el projecte i en quina fase del mateix haurien de plantejar-se.

El curs se centrarà en projectes d’obra nova d’habitatge unifamiliar, d’edificis plurifamiliars i equipaments de petita dimensió, tot i que els conceptes que s’explicaran poden ser extrapolables a altres tipus de projectes o intervencions.

En aquest curs tractarem les instal·lacions de subministrament i evacuació.

El curs correspon al mòdul 1 del Postgrau en Instal·lacions i arquitectura.

• Introduir els requeriments normatius i estratègies generals d’implantació de les instal·lacions en els projectes d’arquitectura des de les primeres fases de disseny.
  • Revisar els esquemes bàsics de les instal·lacions en relació a la tipologia de projecte, conèixer els seus elements principals i aprendre a fer-ne un dimensionat preliminar.
  • Tenir en compte l’impacte de les instal·lacions i el seu disseny en l’eficiència energètica, l’ús i el manteniment de l’edifici projectat durant la vida útil del mateix.

Destinataris

Arquitectes interessats en iniciar-se en el disseny de les instal·lacions arquitectòniques, per a llurs projectes o com a punt de partida per a convertir-se en consultors especialitzats en instal·lacions.

Metodologia

Les sessions presencials (o en streaming) s'impartiran en format ponència, on el docent exposarà els continguts teòrics de la seva sessió, interactuant amb els alumnes i resolent dubtes. S'aniran alternant exercicis i casos més pràctics, on els alumnes puguin veure l’aplicació de tot allò exposat en les ponències.

Es preveu que cada alumne realitzi un exercici de curs (amb un projecte propi, sempre que sigui possible), on aplicar i posar en pràctica els coneixements adquirits, amb l'objectiu de potenciar la metodologia “learning by doing”, on l'alumne aprèn a força d'enfrontar-se a problemes reals. Es preveuen dues sessions tipus seminari on els alumnes exposaran les seves reflexions i solucions per al projecte desenvolupat, compartint els dubtes i consultes amb la resta de companys.

Les sessions teòriques o ponències podran seguir-se presencialment o en streaming. No obstant, es recomana l’assistència presencial en les sessions pràctiques.

Resoldre la implantació de les instal·lacions de subministrament i evacuació en un projecte senzill d’habitatge unifamiliar, edifici plurifamiliar o petit equipament, tenint en compte tant els requeriments de l’edifici, com els propis de les instal·lacions i l’entorn normatiu vigent.

Fer un dimensionat preliminar dels principals espais i elements de les instal·lacions.

• Sessió 1: Introducció i criteris generals
  • Sessió 2: Subministrament d’aigua i producció d’aigua calenta sanitària (ACS). Energia solar tèrmica
  • Sessió 3: Subministrament de gas i altres combustibles (GLP, biomassa). Evacuació de fums i productes de la combustió
  • Sessió 4: Evacuació d’aigües. Reutilització d’aigües pluvials i aigües grises
  • Sessió 5: Subministrament elèctric i posta a terra. Recàrrega de vehicle elèctric
  • Sessió 6: ICT, comunicacions i gestió de consums
  • Sessió 7: Legalització i tramitacions. Instal·lacions i salut
  • Sessió 8: Casos pràctics i posada en comú del treball de curs
Preu General

Informa’t de les condicions d’inscripció i matriculació aquí.

Si vols finançar la teva formació amb el Préstec formació Sert, contacta amb barcelona@arquia.es o truca al 93 4826850.